Sahabat ku


widget

Monday, February 6, 2012

Kaedah Pengajaran Kemahiran Asas Untuk Berdikari

TOPIK 1: KEPENTINGAN KEMAHIRAN ASAS UTK BERDIKARI (KAUB) UTK MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS

1. Apakah kategori murid yg memerlukan pdidikan khas?
- murid yg cacat anggota tp mempunyai kebolehan mental utk belajar
- mempunyai plbagai kecacatan (cacat anggota) @ terencat akal yg ringan
- mampu menguruskan diri sdiri tanpa bgantung kpd bantuan org lain (disahkan oleh pakar perubatan)

2. Mengapa KAUB diajarkan kpd kanak-kanak berkeperluan khas?
- utk mbolehkan mereka mengalami kehidupan yg selesa serta dpt
bersosial
- membolehkan sesorg itu mengamalkan gaya hidup yg bersih & sihat
- membantu seseorg menjaga imej diri sdiri
- membantu mjaga kesihatan & kebersihan diri

3. Apakah bidang kemahiran hidup yg sesuai utk murid PKBP?
- mjaga kebersihan diri, bilik darjah & rumah tangga
- mjaga keselamatan diri di rumah, di bilik darjah & tmpt awam
- kemahiran asas utk hidup bdikari

4. Senaraikan amalan kebersihan diri yg perlu diajarkan kpd murid² berkerluan khas
- amalan kebersihan diri
- rupa
- badan
- rambut
- gigi
- tangan & kaki

5. Apakah pertimbangan guru dlm pengurusan bilik darjah PKBP?
- perabot disusun mengikut kesusaian bilik darjah
- ruang pengudaraan dlm keadaan yg baik
- kebersihan luar & dlm bilik darjah diutamakan
- keselamatan di bilik darjah dititik beratkan
- elakkan bilik darjah drpd segala gangguan
- lokasi bilik darjah di tingkat bawah
- perlatan elektrik berfungsi dgn baik
- bahagian luar & dlm bilik dihias utk lebih ceria

6. Nyatakan tujuan membersih & mengemaskn rumah
- mjaga kesihatan mereka yg tinggal di dlmnya
- menambahkn keserian & keceriaan rumah kita
- pjagaan kebersihan & kesuhatan dpt mngelakkan drpd merebaknya bberapa jenis penyakit bjangkit
- memberikan ketenangan & keselesaan kpd penghuninya
- spy peralatan & perabot sentiasa dlm keadaan tersusun

7. Apakah faktor² yg mempengaruhi keselesaan rumah tangga?
- pengudaraan : tingkap, pintu & lubang udara. Juga kipas angin & Aircond
- pencahayaan : drpd matahari & lampu
- lantai : dijaga bdgn bersih (dialas dgn karpet @ tikar)
- skim warna : warna lembut menenangkn fikiran (warna gelap mberikan suasana yg garang @ panas dlm rumah

8. Apakah tugas² pembersihan luar rumah yg perlu didedahkan kpd murid PKBP?
- masukkan sampah dlm plastik sebelum dimasukkan ke dlm tong samapah
- bersihkan semak-samun di sekeliling rumah
- kutip daun² kering & sampah di halaman
- penyelenggaraan parit & longkang seminggu sekali
- pastikan tiada air btakung dlm longkang
- pasu bunga disusun dgn kemas
- tong sampah perlu ditutup

9. Apakah aspek² yg perlu dititikberatkn dlm mjaga keselamatan diri di rumah?
- kawalan & keselamatan : pintu pagar perlu sentiasa ditutup
- keselamatan pakaian : disimpan tmpt yg sesuai (spy tidak bhabuk & kotor)
- keselamatan perabot : disusun dgn kemas & di tmpt yg sesuai (spy tidak terlanggar)
- keselamatan peralatan : simpan di tmpt yg sesuai, guna dgn cermat (ciri tidak tercedera & peralatan tidak rosak)
- keselamatan pkakas masak : pisau, sudu, periuk di simpan dlm kabinet @ laci
- keselamatan barang² bharga/barang kemas : disimpan di tmpt yg tidak mudah diceroboh & bkunci

10. Nyatakan aspek² keselamatan diri di tmpt awam
- peraturan melintas jalan
- peraturan semasa mengguna pengangkutan awam
- peraturan semasa di pusat mbeli-belah
- peraturan di taman bunga / rekreasi / tmpt hiburan
- tertib makan & minum di restoran / jamuan / perayaan
- tertib semasa bcakap di dlm rumah ibadat / hospital / tmpt kmatian dsbnya

11. Apakah kemahiran² asas utk hidup bdikari yg perlu diajar kpd murid PKBP?
- mengurus diri : mjaga kebersihan, amalan ke tandas, kebersihan rambut, amalan semasa haid dll
- membeli / menyediakan makanan & minuman : makanan & minuman riungkas utk sarapan (mbeli semasa di kantin)
- memkai pakaian : memilih pakaian harian, memakai & mengemas pakaian
- mbasuh pakaian : pakaian sdiri (stoking, seluar dlm, baju dlm dll)
- kemahiran vokasional : mbaik pulih perabot yg ringkas (memaku)
- menyimpan wang : dlm tabung, dlm buku akuan (drpd wang belanja harian)
- mengguna kemudahan awam : dpt guna bas, teksi, LRT (mana
yg sesuai). Boleg guna telefon awam, berurusan di pejabat pos.

12. Nyatakan kpentingan KAUB
- dididik spy murid PKBP dpt bdikari
- spy mereka dpt mlaksanakan tugas harian dgn sempurna, teratur, sistematik & tidak banyak bgantung kpd org lain
- mbiasakan mereka dgn khidupan yg sebenar & mngalami kehidupan spt org lain
- utk mberim peluang mngembangkn potensi diri dr segi jasmani, emosi dan rohani
- keupayaan terpendam dlm diri mereka dpt dilatih utk memenuhi keperluan mereka mlaksanakan tugas harian
- spy guru² dpt mkaji kebolehan & kemampuan murid PKBP (utk merangka strategi & memilih jenis KAUB yg perlu )

13. Senaraikan contoh aktivt yg perlu didedahkan kpd murid PKBP
- aspek urus diri
- menyikat & mendandan rambut
- memilih & memakai pakaian
- menyedia makanan & minuman utk diri sdiri
- mencuci & mabasuh pinggan mangkuk
- menggunakan tandas
- membeli makanan di kantin
- mengemas beg sekolah
- melaksnakan kerja rumah tanpa disuruh
- menyertai P&P tanpa dipaksa

14. Murid khas dilatih menghadapi situasi sebenar. Apakah contoh situasi tersebut?
- menyediakan makanan & minuman
- mbasuh & mcuci pakaian
- mengemas tempat tidur
- mengemas bilik
- membeli makanan & keperluan diri

15. Berikan tujuan mempelajari amalan kebersihan & kesihatan
- utk keselesaan diri & org lain dlm psekitaran kita
- hidup tanpa penyakit
- mjalani kehidupan tanpa gangguan
- mbantu rakan dlm menikmati hidup yg selesa

16. Apakah kemahiran urus diri yg perlu dipelajari & dikuasai ole murid PKBP?
- kem urus diri di rumah & keluarga
- kem urus diri di sekolah
- kem urus diri dlm persekitaran

17. Apakah bidang² kurikulum bg PKBP?
- bidang kem hidup
- bidang keharmonian & nilai² murni
- bidang sosial, riadah & kreativiti
- bidang akademik

18. Aspek² keselamatan diri yg perlu ditekankan ialah
- mengenalpasti keperluan keselamatan diri
- membuat analisis tentang keselamatan
- latihan dan lakonan
- amalan realiti hidup

TOPIK 2 : URUS DIRI
**amalan kebersihan dr aspek agama, ekonomi & sosial
- agama : kebersihan diri, tmpt tinggal & tmpt kerja. Kebersihan mjamin kesejahteraan hidup. (sbg tuntutan utama semasa mhampiri tuhan)
- ekonomi : kgiatan pladangan, perindustrian dpt mengelakkan pencemaran jika mengutamakan kebersihan. (kesihatan yg terganggu mjejaskan aktvt ekonomi
- sosial : kebersihan boleh mengelakkan jangkitan penyakit, wabak penyakit & mjaga alam sekitar.

1. menama & melabel alat pjagaan diri
- sikat : utk menyikat rambut (jgn berkongsi dgn org lain)
- sabun : membersihkan badan ketika mandi
- berus & ubat gigi : mjaga kebersihan gigi (3 X sehari)
- syampu : mencuci rambut dgn syampu
- pembersih muka : segala kotoran & habuk disingkirkan

2. Cara menjaga kebersihan anggota
- tangan : guna air & sabun (keringkan)
- kaki : pakai kasut / selipar. Basuh & keringkan (pakai stoking)
- rambut : syampu & sikat
- kuku : potong
- badan : mandi bersabun, guna tuala yg bersih
- gigi : berus selepas makan, sebelum tidur & selepas bangun tidur

3. Kepentingan berdandan :
- mdidik diri agar sentiasa suka kpd kebersihan & mjaga penampilan diri
- dpt mbina keyakinan diri seseorg individu

4. Alat-alat dandanan
- sikat
- bedak
- minyak wangi
- losen
- lipstik
- minyak rambut

5. Kepentingan berdandan
- mjaga kesihatan :
- mjaga penampilan : penampilan yg baik membina keyakinan diri
- keyakinan diri : sentiasa bermotivasi dlm mjalankan aktvt, juga meyakinkan org lain
- mjaga hubungan : jika tidak jaga kebersihan akan disishkan & dihina
- kelihatan cantik & segak : sifat semula jadi manusia, org lain senang berdamping dgn kita

6. Apakah persediaan sebelumkedatangan haid?
- mengamalkan kebiasaan menandakan di kalendar tarikh mula & akhir. (utk meramal tarikh bulan hadapan). Membawa tuala wanita ke sekolah

7. bagaimana cara penjagaan semasa kedatangan haid?
- guna tuala wanita / tapon yg bersih. Ditukar 3 - 4 jam sekali. (guna seluar dlm jenis kain kapas)
8. Jika keseimbangan terganggu, bakteria membiak & menjangkiti dinding faraj. Apakah sebab berlakunya keadaan demikian?
- pengambilan antibiotik terlalu lama
- terlebih tidur
- pemakanan tidak seimbang
- pengambilan pil perancang
- masalah faraj

9. Bagaimana cara membersihkan diri selepas kedatangan haid?
- jgn basah / basuh dgn sabun atau buih
- pakai pakaian dalam yg selesa
- tukar tuala 3 – 4 jam sekali
- bahagian kemaluan sentiasa kering

TOPIK 3 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
1. Apakah alat yg digunakan utk membersihkan bilik darjah?
- penyapu : utk menyapu sampah di lantai kelas
- bulu ayam : utk membuang habuk di meja, almari, cermin dll
- pemadam papan putih : mcuci papan putih sahaja
- penyodok sampah : mengisi sampah sebelum dimasukkan ke dlm bakul sampah
- bakul sampah : utk mengisi sampah kering sahaja
- mop : mengelap lantai yg basah (menanggalkn habus halus)
- tuala kecil : mengelap meja guru & murid / tumpahan kecil
- baldi : mengisi air utk mencuci mop

2. Huraikan cara² penggunaan alatan dlm bilik darjah
- penyapu : pegang menggunakan tangan (penyapu diseret, tidak boleh dihayun) Kawasan yg kering sahaja
- penyodok : memasukkan sampah yg telah disapu sebelum dimasukkan ke dlm bakul sampah
- bulu ayam : utk membuang habuk. Pegang menggunakan tangan. (Elak membasahkan bulu ayam dgn air)
- pemadam papan putih : bahagian span ke bahagian papan putih. Diketuk beralaskan surat khabar
- bakul sampah : sampah berbedntuk cecair tidak boleh dibuang dlm bakul sampah
- tuala kecil : lap tuala pd tumpahan kecil. Basahkan tuala dan diperah. Basuh semula & jemurkan.
- Mop : dibilas dgn air bersih selepas digunakan

3. bagaimana cara menyusun peralatan dlm kelas?
- bahan bantu mengajar :
- kad imbasan – disusun dgn kemas di tempat asal
- carta – gantung semula pd apku yg disediakan
- buku cerita / majalah : menyusun di rak² yg tersedia di sudut bacaan
- alatan permainan : letakkan di sudut yg ditetapkan. Sediakan bakul / kotak
- alatan membersihkan kelas :
- penyapu – diletak di sudut belakang kelas(tidak berhampiran dgn air)
- bulu ayam – digantung di tempat asal
- penyodok sampah : disimpan bersama penyapu
- bakul sampah : diletakkan bersama² dgn penyapu & penyodok

4. bagaimanakah guru dpt menceriakan kelasnya?
- cat baru : pilih masa yg sesuai. guna warna yg sesuai & menarik
- aksesori : spt bunga gantung, rama-ramagantung, bunga plastik di meja guru, cermin bercorak kartun, tmpt mengukur tinggi & origami plbagai bentuk
- carta : spt carta organisasi, carta kedatangan, carta motivasi, carta mata pelajaran dll
- langsir : bercorak & berwarna yg sesuai dgn cat dinding
- pemilihan warna : pilih warna yg sesuai.

5. Nyatakan fungsi bagi warna-warna berikut
- merah : mpengaruhi kekuatan & keberanian
- jingga : kegembiraan & kecerian
- kuning : keintelektual mbuat keputusan
- hijau : warna alam mewujudkn keharmonian & ketenangan
- biru : memberi ketenangan, baik utk migrain
- ungu : meningkatkn kepercayaan diri

TOPIK 4 : PENGURUSAN RUMAH TANGGA
1. Nyatakan jenis ruang bagi sesebuah rumah & fungsinya
- ruang anjung : bersantai / berehat bersama keluarga
- ruang istirehat : berehat bersama keluarga
- ruang tamu : utk melayan tetamu & sahabat handai
- ruang makan : makan bersama keluarga
- ruang dapur : utk memasak
- bilik tidur : utk tidur & merehatkan badan
- bilik air / tandas : membuang air besar & kecil serta membersihkan diri

2. Habuk adalah salah satu punca kekotoran di rumah kita. Nyatakan cara untuk mengatasinya
- mengirai : mengirai alas meja
- menyebat : menyebat hamparan kecil
- memberus : memberus alas kaki
- menyapu lantai : pnyapu rami (lantai konkrit, terazo, marmar)
- penyapu lidi (lantai papan & konkrit)
- penyapu plastik (mozek & konkrit)
- mengesat / mengelap : dgn kain pengesat lembap (dr atas ke bawah)
- menyedut habuk : pembersih vakum (pmaidani, sofa, celah lantai)

3. Senaraikan aktiviti utk membersih & mengemaskan tmpt kediaman
- menganginkn bilik
- mengemas
- menyapu
- mengelap habuk
- vakum
- membersihkan perabot
- mengelap perabot

4. Apakah yg perlu dipatuhi oleh murid selepas menggunakan bilik khas?
- mengemas & menyusun semula alatan yg digunakan
- menyimpan alat sukan / permainan dlm stor
- masukkan pakaian kotor dlm bakul yg disediakan
- mengemaskn katil bila digunakan
- mengemas meja solek & membaca
- patuh pd arahan bila menggunakan sesebuah bilik
- menghormati hak orang lain
- tidak membuat sepah / mengotor bilik sesuka hati

5. Bagaimanakah caranya utk mjaga kebersihan dapur?
- elak memegang periuk, pbalut makanan, buku resepi, berhampiran / di atas ruang memasak
- pastikan rak sentiasa bersih drpd minyak (api udah menyambar minyak)
- elakan bahan mudah terbakar spt langsir, tuala pembersih berekatan dgn tempat memasak
- simpan bahan mudah terbakar & bahan kimia ditempat yg selamat
- semua paip tabung gas, diperiksa selalu
- adakan pengawasan yg baik
- bungkusan kertas barangan hendaklah diletak jauh dr dapur
- sampah sarap dibuang dlm tong sampah yg tidak mudah terbakar (dan bertudung)

6. Senaraikan beberapa langkah keselamatan di dapur yg perlu diikuti
a. keselamatan kebakaran di dapur :
- elak meninggalkn dapur semasa memasak
- mengawasi & memeriksa makanan yg dimasak menggunakan
dgn alat pembakar
- elakkan memasak jika mengantuk, pening, atau setelah
mengambil ubat yg menyebabkan mengantuk
b. keselamatan litar lektrik di dapur :
- gunakn satu peralatan satu soket
- sambungan wayar sementara hendaklah dikurangkan
- tutup semua suis utama jika tidak digunakan
- wayar yg pecah / rosak diganti dgn segera

c. memadamkan kebakaran di dapur
i. Kebakaran minyak :
- padamkan api dapur
- tutup permukaan dgn tudung
- biar kuali / periuk mjadi sejuk
- buka penutup perlahan-lahan

ii. kebakaran ketuhar :
- tutup sumber elaktrik
- ubah / alih ketuhar ke tempat terbuka
- pastikan penutup ketuhar sentiasa tertutup

7. Murid khas dilatih menggunakan tandas. Apakah aspek yg perlu ditekankan?
- tidak membiar air bertakung
- bersihkan lantai setelah digunakn
- singki mestilah sentiasa bersih
- gunakan pam tandas dgn betul
- tidak membuang sampah ke dalam lubang tandas
- sentiasa dlm keadaan bersih, selamat & harum

TOPIK 5 : PAKAIAN
1. Berikan perbezaan pakaian formal, pakaian seragam, pakaian rasmi & pakaian kasual
- pakaian formal : pakaian tradisional, pakaian seragam, pakaian
rasmi, & pakaian upacara
- pakaian seragam : sekolah, polis, tentera, jururawat dsbnya, (dpt
memupuk semangat kekitaan di kalangan ahli kump &
btanggungjawab mjaga imej kump)
- pakaian rasmi : mjalankan tugas tertentu oleh ahli profesional,
doktor, peguam, hakim dsbnya.
- pakaian kasual : utk mlakukan aktvt luar, semasa di rumah, mbeli-
belah dsbnya. (selesa, mudah pgerakan, tahan lasak & ringkas)

2. Nyatakan jenis² pakaian
- Pakaian asas :
- Pakaian mengikut jantina:
- Pakaian mengikut bangsa :
(Tradisional Melayu, India, Cina, Kadazan, Iban)

3. Nyatakan prosedur memakai dan menaggalkn pakaian tidak berbutang & berzip
- memakai : memakai dari atas (kepala dulu)
- menaggal : tarik baju ke atas
- memakai seluar : masuk kaki kanan dulu, tarik sampai ke pinggang (tarik ke bawah perlahan-lahan sehingga keluar dr badan)

4. bagaimanakah cara memakai pakaian berzip?
- memakai baju : buka zip, sarungkan dari atas (kepala dulu),
masukkan tangan kemudian zipkan.
- menaggalkan baju : buka zip, tarik baju bawah ke atas, keluarkan
tangan, kemudian keluarkn kepala.
- Memakai seluar : buka zip, sarungka seluar, tarik ke paras
pinggang & zipkan

5. Nyatakan prosedur memakai dan menanggalkan pakaian berbutang / bercangkuk
- memakai baju : buka butang / cangkuk baju, pakai baju, (tangan
kanan dulu), kemudian butangkan / cangkukkan ikut urutan
- menaggalkn baju : buka butang / cangkuk ikut urutan, tanggalkan
tangan kanan dahulu kemudian kiri
- Memakai seluar : buka butang, masukkan kaki, butangkan ikut
urutan
- menaggalkan seluar : buka butang ikut urutan, tarik seluar ke
bawah (hingga ke kaki), keluarkan kaki kanan dulu.
6. Mengenal jenis-jenis pakaian mengikut situasi
a. pakaian seragam sekolah : beza pakaian lelaki & perempuan
(murid biasa & pengawas)
b. pakaian sukan :
- menutup aurat (seluar panjang hitam / biru gelap), T shirt putih,
tudung putih, berkasut permainan
- baju kain mudah serap peluh
c. pakaian unit beruniform :
- pengakap
- puteri islam : baju kurung, kain susun tepi (merah jambu)
- pandu puteri : baju & kain biru laut, skarf biru tua.
d. Pakaian menghadiri majlis rasmi :
- baju melayu :

7. Apakah pakaian menghadiri majlis rasmi?
- Baju melayu
- Baju kurung
- Kebaya nyonya

TOPIK 6 : TATASUSILA / ADAB
1. Berikan definisi bg tatasusila & adab
- tatasusila : adat-istiadat, adat resam, cara, peraturan & prosedur
- adab : tingkah laku serta tutur kata yg halus, budi bahasa, budi
pekerti yg halus & kesopanan

2. Huraikan cara bercakap yg sopan & melafazkan ucapan dgn suara, nada & irama yg betul
- bercakap yg sopan : mggunakan tutur kata yg lemah lembut,
tidak menjerit / menengking
- reaksi muka mestilah manis & senyum (jgn masam muka /
merenung tajam)
- minta maaf dgn segera bila melakukn kesilapan
- ucapkan terima kasih apabila menerima sesuatu

- gunakan suara, nada, & irama yg betul (boleh menimbulkn salah
faham jika tidak sesuai)
- menggunakan suara yg jelas dgn nada yg sesuai
- menggunakan kata ganti diri yg sesuai
- (mencerminkan keperibadian seseorg)

3. Bagaimanakah murid patut bertindak terhadap arahan guru?
- murid menjadi pendengar yg baik (tingkah laku yg bersesuaian
ketika mdengar arahan)
- memberi perhatian kpd arahan (tumpuan sepenuh kpd mesej yg
disampaikan)
- jgn berbual / membuat kerja lain semasa guru memberi arahan
- guru memantau reaksi murid thdp setiap arahan (arahan mudah,
ringkas & jelas)

4. Jelaskan maksud pemakanan yg betul
- makan makanan yg berkhasiat spt piramid makanan. (makanan
ringan merbahaya kesihatan)
- pemakanan yg betul mjamin kesihatan
- tidak tidur selepas makan (skurang-kurangnya 4 jam)

5. Apakah adab² yg perlu dipatuhi sebelum, semasa & selepas makan?
a. Sebelum makan :
- bersihkan diri & tukar pakaian (jika berpeluh & kotor)
- cuci tangan dgn sabun
- jika selsema (jgn makan dgn tetamu)
- jgn mengetuk gelas, sudu & pinggan
- jgn menongkat dagu
- jgn tidur di meja makan
- duduk dgn sopan
- jgn menghayun kaki (menyentuh org lain)
- jgn mendahului org lain
b. semasa makan :
- mula dgn bacaan doa
- makan setelah org dewasa mgambil makanan
- ambil makanan yg paling hampir
- jgn biarkan nasi masuk ke dlm lauk
- cuba elakkan bunyi hentakan sudu & garpu
- elakkan bercakap & sendawa masa makan
- jgn membazir makanan
- tiada sisa makanan berbaki di tangan
- jgn minum terlalu banyak
c. selepas makan :
- baca doa selepas makan
- basuh tangan hingga bersih
- elakkan mencungkil makanan dlm mulut
- bawa pinggan ke singki
- bantu kemaskan meja & cuci pinggan
- jgn terus tidur

6. Apakah cara interaksi yg berkesan?
- menggunakan nada yg bersdesuaian
- tahu pangkat & darjat orng yg mjadi pendengar
- tidak bercakap kasar (sebaliknya lemah lembut)
- Jgn menyampuk masa yg tidak sesuai (pandai mengambil giliran)
- Jgn menghentam pendapat org lain
- Jadi pendengar yg baik

7. Mengenal pangkat dlm masyarakat
- ikut perhubungan darah
- kedudukan / peranan dlm masyarakat
- jawatan yg disandang

TOPIK 7 : PENGENALAN KEPADA WANG DAN MEMBELI BELAH
1. Berikan definisi wang
- suatu barang yg diterima umum oleh masyarakat sbg alat
perantaraan dlm kegiatan jual beli & urus niaga lain

2. Jelaskan tentang kegunaan & nilai wang
- sbg pengukur nilai yg mnjadi alternatif mudah kpd sistem barter.
- sbg unit pembayaran utk urus niaga ekonomi di sesuatu negara
- sbg bentuk perantara & bukan nilai sebenar

3. Apakah ciri² wang?
- nilainya stabil dr semasa ke semasa
- mudah utk dibawa, dipindahkan & disimpan
- tahan lama & tidak ubah bentuk / kualitinya dlm jangkamasa panjang
- penawaran terhad (tak mudah ditambah)
- sukar ditiru
- mudah dibahagikn kpd unit² kecil

4. Nyatakan fungsi wang
a. alat perantaraan pertukaran :
- tidak memerlukan kehendak serentak (sistem barter)
- pengguna membayar wang kpd penjual (penjual boleh guna wang
utk mdptkan barang yg diperlukan)
b. alat satuan nilai :
- menilai sesuatu barang dlm unit wang (ringgit & sen)
- boleh membandingkn sesuatu barang dgn barang yg lain dlm unit
ukuran yg sama
c. menyelesaikan bayaran tertunda :
- boleh digunakan dlm urus niaga kredit (nilainya yg stabil)
- masalah utk memikirkan sesuatu barang yg diperlukan utk
menyelesaikan bayaran tertunggak dpt diatasi
d. alat penyimpan nilai :
- alat penyimpan nilai yg baik (nilai yg stabil & sifatnya yg tahan
lama)
- masyarakat menyimpan kekayaan dlm bentuk wang di institusi
kewangan (penyimpan akan mdpt faedah drpd simpanan)

5. Berikan contoh aktiviti yg boleh dijalankan di dlm bilik darjah bg tajuk ini
- latihan matematik tentang wang (mengenalpasti jenis² wang & nilai² wang)
- soalan² berbentuk situasi harian (melibatkan +, ─, X, ÷)
- lakonan jual beli (menggunakan wang mainan)

6. Pengalaman murid utk mendapatkan pengalaman sebenar
- di kantin
- di koperasi

TOPIK 8 : KEMAHIRAN PRA-VOKASIONAL
1. Apakah langkah yg dijalankan semasa mengajar kem Pra vokasional?
- tidak perlu mensasarkan terlalu banyak objektif pengajaran bg
setiap sesi P & P
- mengajar mengikut urutan bersesuaian dgn kebolehan pelajar
- mengajar drpd yg mudah kepada yg susah (memahami konsep
sebelum beralih kpd kemahiran yg lebih kompleks)
- dedahkan murid² dgn kemahiran asas sebelum mempelajari
kemahiran yg lebih kjompleks

2. Apakah langkah keselamatan 4M yg dijalankan di bengkel?
- membersih : kebersihan dr segi fizikal & mental
- menyusun atur : alatan & bahan disusun di tempat yg ditetapkan
- menilai : penilaian diri mengenai mutu kerja & hasil kerja
- mendisiplin : sentiasa mempraktikan peraturan keselamatan

3. Senaraikan peraturan keselamatan diri yg perlu dipatuhi
- berbajulengan pendek / melipat baju berlengan panjang
- menaggalkan tali leher & memasukkan ke dlm baju
- memakai kasut
- menggunakan pelindung mata (bg kerja² tertentu)
- memakai apron jika perlu
- mdpt kebenaran guru sebelum menggunakan mesin
- mengikut arahan guru semasa di bengkel
- berambut pendek & mengikat rambut jika panjang

4. Apakah aspek keselamatan semasa menggunakan elektrik
- memastikan alatan elektrik dibumikan dgn betul
- matikan suis ketika mencabut plag / menukar lampu
- tidak membaiki sendiri peralatan elektrik
- tidak menyentuh wayar elektrik yg terdedah
- tidak mengendalikan alat elektrik ketika tangan basah
- tidak menggunakan terlalu banyak beban pd satu soket elektrik
- matikan suis utama dgn segera jika berlaku kejutan elekrik
- tidak menyentuh mangsa kejutan elekrik dgn tangan (gunakan
kain / bahan bukan logam)


5. apakah peraturan penggunaan alatan semasa di bedngkel?
- menggunakan alatan tangan dgn cara yg betul
- berhati² semasa menggunakan alatan tangan
- menyimpan semua alatan & bahan di tempat asalnya
- menyimpan bahan mudah terbakar di tempat yg selamat
6. Apakah fungsi kotak pertolongan cemas & nyatakan kandungan yg perlu ada dalamnya
- utk digunakan jika berlaku kemalangan kecil seperti luka, tersepit, berdarah semasa di bengkel.
- Kandungan kotak pertolongan cemas :
- iodin
- ubat antisepti
- kapas
- gunting
- plaster
- pin
- pembalut luka

7. Senaraikan komponen² pra vokasional & matlamat yg boleh diperolehi kpd murid berkeperluan khas
a. penyediaan makanan : melahirkan murid yg berkemahiran &
berketrampilan dlm aspek tersebut
b. kraf tangan : melahirkan murid yg berkemahiran & kreatif dlm
menghasilkn projek kraf tangan asas
c. pertanian : melahirkan murid yg berkemahiran & produktif
d. perkhidmatan : menyediakan murid dgn pengetahuan serta
mampu mengamalkan budaya kerja yg baik
e. penyelenggaraan : melahirkan murid yg berkemahiran dlm kerja
asas mekanik
f. asas ketukangan : melahirkan murid yg berkebolehan dlm kerja
pertukangan & sentiasa mengamalkan langkah keselamatan
g. kerja paip : membolehkan murid mempelajari & mempraktikkan
kerja² ringan yg berkaitan pemasangan paip

8. Senarai fungsi² mata pelajaran pra vokasional
- peningkatan kendiri
- pengenalan alam perniagaan
- mempelajari asas keusahawanan
- peluang kerjaya dlm bidang berkenaan
- mempelajari peraturan, etika dan budaya kerja
- mengamalkan pemeliharaan alam sekitar & alam semula jadi

9. Nyatakan aspek² yg dpt membantu pemerolehan hasil drpd amalan & plaksanaan kemahiran yg dikuasai
- mengadakan pameran & promosi hasilan produk
- menjual hasilan produk (secara sendiri / melalui ejen)
- membuka pusat jualan di arked² jualan & pusat membeli-belah
- mengiklankan pkhdmtn yg ditawarkan
- mengadakan roadshow di pusat² jualan, pusat membeli-belah berkenaan pkhdmtn yg disediakan
- menyertai industri kecil sederhana (IKS) utk mengembangkn lg potensi
- memperoleh lesen perniagaan
- memperoleh lesen kontraktor

TOPIK 10 : KESELAMATAN DIRI
1. Apakah langkah² yg perlu diambil bg mengelakkan kemalangan di rumah?
- lapkan lantai yg basah dan licin
- jgn memasak barbeku di dlm rumah / bhampiran garaj
- pastikan pin pengetip kertas, paku tekan, sisa² kaca & jarum tidak bertaburan di atas lantai
- pastikan perabot & barang kegunaan dlm rumah tidak berbucu tajam
- jgn letakkan tv pd rak yg tinggi & tidak teguh
- kanak² mgkin terbelit dgn tali langsir yg panjang
- pasangkan grill pada tingkap
- gunakan pagar keselamatan di bahagian atas & bawah tangga
- kunci kabinet, almari dapur & bilik air
- alat solek, pkakas dapur, racun serangga & ubat nyamuk disimpan ditempat yg selamat
- pastikan alat permainan tidak mendatangkan kecederaan kpd kanak²

2. Apakah langkah² keselamatan yg perlu utk mengelakkan terjadinya kebakaran?
- jgn biarkan masakan anda tanpa perhatian (jgn tinggalkan)
- matikan suis & cabut wayar bila selesai menggunakannya
- pakai pakaian yg sesuai
- jgn gunakan soket elektrik berlebihan. Periksa kebocoran pada wayar alat² elektrik
- padamkan api yg sedang membara
- sediakan gas pemadam api di dlm rumah anda

3. Apakah bahaya atau kemalangan yg sering berlaku di luar rumah ?
a. kilat :
- jauhkan diri dr objek & peralatan besi dan logam
- jgn berbual di telefon
- matikan semua suis peralatan elektrik
- jgn berada bdekatan pagar besi, paip & rel
- berlindung dlm rumah / kenderaan
- berlindung di kaw yg rendah
- jgn berada di kaw terbuka & perlu duduk mencangkung
- jika sedang menunggang, tinggalkn basikal / motosikal anda

b. banjir :
- bersiap sedia utk pindah ke tmpt yg lebih selamat
- buka radio utk maklumat tkini
- keluar dr kereta yg mati di tengah banjir & berlindung di tmpt yg selamat

c. gegaran bumi
- bertenang, blindung di bawah meja, atau dinding dalaman
- jauhi dr tingkap & pintu
- turun ke bawah & keluar dr bangunan
- berada di tmpt lapang hingga gegaran bhenti (jauhi bangunan,
jambatan, kabel elektrik)
- jgn gunakan bahan api spt mancis, lilin dsbnya (hati² kebocoran
gas)
- jgn cemas jika bekalan elektrik terputus
- Jika sedang memandu, berhenti & tunggu dlm kereta jika di tmpt
lapang

d. tsunami :
- jika berada di kaw pantai (bergerak ke kaw yg tinggi)
- jika air laut tiba² surut, bergerak ke tempat tinggi secepat mungkin

e. gangguan bekalan kuasa :
- pasang radio utk dptkan maklumat tkini
- gunakan lampu suluh
- hubungi unit pnyelenggaraan Majlis Bandaran jika lif terhenti
- tekan loceng dlm lif & tunggu bantuan

f. dalam hutan :
- ikut sungai utk keluar dr hutan
- gunakan isyarat asap untuk meminta bantuan

g. di taman permianan:
- pastikan semua peralatan dlm kedaan baik

h. di kolam renang :
- kanak² perlu diawasi oleh ibu bapa semasa di kolam renang
- tidak menghampiri kaw pool drain
- Safety Vacuum Release System perlu dipasang utk mengesan
kebocoran saluran / tmpt perlimpahan air yg tersekat (sistem akan
menutup secara automatik)

i. di halaman rumah / garaj
– jgn hidupkan enjin di dlm garaj (gas monoksida akan masuk ke
dlm rumah)

4. Apakah langkah² keselamatan dlm bilik darjah?
- memaparkn peraturan bilik darjah (guru mesti selalu mengingatkn
tetang prosedur keselamatan)
- melaporkan kerosakan alat elektrik, soket elektrik, kipas, kerusi
dsbnya kpd pentadbir
- warga sekolah diberi kesedaran agar berhati² menggunakan
bahan mudah terbakar
- mngadakan latihan & demontrasi kebakaran
- jelaskan peraturan & hukuman bagi kesalahan bergaduh,
gangsterisme dsbnya
- beri peringatan tentang bahan² kimia yg merbahaya
- pamerkan prosedur tindakan jika berlaku keracunan
- pihak sekolah perlu ada prosedur pcegahan & tindakan jika
berlaku pcerobohan org luar

5. Jelaskan bentuk² ancaman yg boleh mdatangkan kemudaratan kpd para pelajar
a. ancaman dalaman : cth penularan penyakit AIDS (sindrom
kurang daya tahan penyakit) yg disebabkan virus HIV.
- ancaman dadah (heroin, morfein, ecstacy & syabu)
mencetuskan maslah sosial dlm masyarakat (mencuri,
pbunuhan)
b. ancaman luaran : ancaman pengganas thdp negara
(menyerang dgn menggunakan letupan, bahan kimia &
radiologi).
- bahan kimia akan membahaya utk jangka masa yg panjang
c. ancaman mental : isu penderaan (kanak² & dewasa)
- menganiaya, mencaci, menghamun, mengumpat, menista dgn
bahasa yg kasar.
- kesannya – murung, keresahan, pengasingan diri, agresif, &
kerencatan perkembangan

No comments:

Post a Comment

Popular Posts