Sahabat ku


widget

Saturday, November 19, 2011

VAKT ( Visual, Audio, Kinestatik, Tektil)

Salam !

Jom kita berkongsi ilmu pendidikan ye wahai kawan kawan sekalian.

Kaedah membaca pelbagai deria, VAKT bermaksud 
V = Visual (penglihatan) ,
 A = Audio (pendengaran) , 
K = Kinestetik (pergerakan) ,
 T = Tektil (sentuhan).

Kaedah pengajaran ni selalunya digunakan ke atas kanak kanak berkeperluan khas. Kaedah ni kalau korang guna pakai kat budak budak normal pun diorang mesti suka punya. 
Contohnya mengajar Bahasa Inggeris kelas khas yang paling hujung sekali.  Budak budak tu dah la hyperactive, autisme, mental retard, korang ingat pengajaran akademik semata ni diorang leh telan ke ? Kalau setakat kaedah chalk and talk...memang takde maknenye, memang tak berkesan.






Kaedah VAKT menggabungkan deria penglihatan dan pendengaran dengan tulisan(kinestetik atau pergerakan). Dalam kaedah ini murid melihat dan menyebut perkataan sambil menulis perkataan itu berdasarkan ingatannya.

Kaedah VAKT menggunakan prosedur pengajaran seperti berikut, iaitu pelajar :
i. memerhati perkataan yang hendak dipelajari
ii. menyebut perkataan itu
iii. cuba menulis perkataan itu berdasarkan ingatannya, dan
iv. membandingkan hasil tulisan dengan perkataan asal

Prosedur VAK ini diulang-ulang sehingga perkatan dapat ditulis dengan betul. Kaedah Membaca Pelbagai Deria - VAKT(Multisensory Reading Method)Kaedah ini dikenali sebagai kaedah VAKT yang bermaksud;

V - visual (penglihatan) A – audio (pendengaran) K - kinesthetic ( pergerakan ) T - tactile ( sentuhan)

Kaedah ini berpegang kepada prinsip “rangsangan” dalam pembelajaran dan berdiriatas Premis bahawa rangsangan ke atas beberapa deria yang sensitif akan mengukuhkan  pembelajaran.   
Langkah-langkah pengajaran adalah seperti berikut:-
 kaedah ini menggunakan surihan (tracing)’ untuk mengajar bacaan- guru menulis huruf cetak yang besar di atas kertas 4” x 10”( menggunakan krayon )
- Murid membuat surihan huruf dengan jari di atas kertas itu
- Untuk mendapatkan kesan sentuhan semasa membuat surihan, huruf dibuatdaripada kertas pasir, menggunakan talam berpasir/lumpur, mewarna dengan jari,huruf timbul yang besar dan lain-lain
- Untuk belajar huruf melalui kaedah VAKT, murid hendaklah ;
v. lihat huruf (V)
vi. dengar guru sebut huruf (A)
vii. menyebut huruf (A)
viii. dengar huruf yang disebut (A)
ix. rasa pergerakan otot semasa membuat surihan huruf (K)
x. rasa permukaan huruf dgn hujung jari (T)
xi. lihat pergerakan tangan semasa tracing (V)
xii. dengar sendiri huruf yang disebut semasa membuat surihan (A)

AMALI KAEDAH VAKT
Latih tubi

Latihan latih tubi merupakan kaedah instructional yang berkesan sekiranya guru dapat menggunakannya dengan betul dan sesuai dengan perancangan pengajaran mereka,iaitu:
- Latih tubi diberikan dalam masa singkat iaitu di antara 10 hingga 15 minit sahaja.
- Jumlah dan jenis latih tubi itu hendaklah bersesuaian dengan peruntukan masa dantahap kebolehan pelajar.
- Galakkan pelajar-pelajar merekodkan kemajuan yang diperoleh melalui setiap aktiviti dalam latih tubi itu.
- Galakkan penggunaan latih tubi yang berbentuk permainan atau menguji kecekapansupaya menarik minat dan tidak membosankan.
- Pastikan pelajar faham mengapa mereka perlu menguasai sesuatu konsep ataukemahiran dan ianya dapat dipermudahkan melalui latih tubi yang diberikan oleh guru.

Elakkan latih tubi yang berbentuk:
- Membosankan dan kurang menarik
- Terlalu lama dan banyak fakta yang terkandung di dalamnya
- Sesuatu yang mendatangkan kesan negatif kepada pelajar seperti merasa tertekan,tidak selesa atau kurang berminat mengikuti latihan tersebut.

AMALI KAEDAH LATIH TUBI
Aktiviti latih tubi 1

A) ARAHAN :
Mengeja suku kata KV
1.ba       2. ta       3. ma     4. da      5. ca       6. be      7. te       8. me     9. de      10. ce

B) ARAHAN :
Mengeja suku kata KV+KV
1. bola   2. kaki   3. mata 4. satu 5. beca  6. buku 7. lori    8. roda  9. raga 10. koma

C) ARAHAN :
Mengeja suku kata KV + KVK + KVK, KVK + KV + KV
1. menyanyi       2. menari            3. melompat      4. membaca      5. menulis           6. membeli 7.basikal       8. selamat           9. pembaris             10. Pemadam 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts