Sahabat ku


widget

Friday, October 28, 2011

Pengurusan Diri (Mengosok gigi dengan cara yang betul)

Menggosok gigi


Salam buat semua anak murid dan rakan-rakan ku .Diharapkan hari jumaat ini akan terus menjadi hari yang menceriakan. Hari ini saya akan membincangkan dan mengajar mengenai tips penjagaan gigi dan cara menggosok gigi dengan betul. Murid-murid sudah gosok ke belum pagi nie?. Kalau belum ape kata pergi gosok sekarang. Bukan ape,gosok gigi atau bersugi adalah suatu perbuatan yang mulia kerana kita menjaga anggota tubuh badan kita daripada kekotoran.

Oleh itu mari murid-murid ku sekalian  duduk rapat-rapat saya nak ajar cara menggosok dan menjaga gigi anda agar disenangi semua orang. Pernah tengok mulut paling luas tak? anda boleh rujuk gambar kat bawah nanti. Jangan tiru macam orang tu tau. Nanti tercekik tin Coca Cola pulak.
                                               jangan tiru macam dia tau.. gigi x berapa nak bersih..

Sebelum kita belajar menggosok dan menjaga gigi dengan betul,apa kata kita tengok gambar dibawah nie. Mesti rakan-rakan ku sekalian diluar sana akan teringat akan nostalgia menggosok gigi di sekolah. Bawak sebijik gelas plastik dan berus gigi, duduk tepi longkang yang berhampiran dan terus gosok .
Ok,sekarang kita akan belajar cara menjaga dan menggosok gigi dengan cara yang betul.Sila bersila semua dan tengok gambar gigi 
                                                               cara gosok 1
Antara tip-tip menggosok gigi dengan betul ialah :
1.Berus gigi dan gusi dengan posisi kepala berus membentuk sudut 45 darjat di daerah perbatasan antara gigi dengan gusi.

2. Gerakan berus dengan lembut dan memutar. Berus bagian luar permukaan setiap gigi atas dan bawah dengan posisi berus gigi 45 derajat berlawanan dengan garis gusi agar sisa makanan yang mungkin masih menyelip dapat dibersihkan.

3. Gunakan gerakan yang sama untuk menggosok bahagian dalam permukaan gigi.

4. Gosok semua bahagian permukaan gigi yang digunakan untuk mengunyah. Gunakan hanya ujung bulu sikat gigi untuk membersihkan gigi dengan tekanan ringan sehingga bulu sikat tidak membengkok. Biarkan bulu sikat membersihkan celah-celah gigi. Ubah posisi berus gigi sekerap mungkin.

5. Untuk membersihkan gigi depan bahagian dalam, gosok gigi dengan posisi tegak dan gerakkan perlahan ke atas dan bawah melalui garis gusi.

6. Berus lidah untuk menyingkirkan bakteri dan agar bernafas dengan lebih segar.

7. Pilihlah berus gigi dengan bulu sikat yang lembut kerana yang keras dapat membuat gusi terluka dan menimbulkan radiasi pada gigi, yaitu penipisan struktur gigi terutama di sekitar garis gusi. Radiasi dapat membuat bakteri dan menghabiskan gigi kerana lapisan keras pelindung enamel gigi telah terkikis.

8. Ganti berus gigi jika bulu berus gigi sudah rosak dan simpan di tempat yang kering sehingga kering dengan sendiri.

9. Jangan  meminjamkan berus  gigi anda kepada orang lain kerana berus gigi mengandungi bakteri yang dapat berjangkit kepada orang lain walaupun berus sudah dibersihkan.

10. Gunakanberus gigi elektrik untuk si kecil agar lebih mudah digunakan. berus gigi jenis ini sebenarnya dapat membersihkan lebih baik daripada berus gigi manual, namun sebaiknya berjumpa dan bertanya terlebih dulu soal penggunaannya dengan doktar gigi.

Ok,langkah-langkah menggosok dengan gigi dengan betul sudah selesai maka murid perlu tahu berapa kerap kena gosok gigi setiap hari. Murid hendaklah meggosok gigi dua kali sehari iaitu selepas makan dan sebelum tidur.Kenapa perlu selepas makan dan sebelum tidur cIKGU??.Kenapa tidak semasa makan ke?.Selepas bersenam tidak boleh ke?..Emm…soalan yang baik dan bernas..
Menggosok gigi selepas makan akan menyediakan keadaan gigi kita yang bersih tanpa sebarang benda yang terlekat pada gigi. Contohnya,terlekat tulang di celah gigi dan terlekat lada di depan gigi arnab. Kan memalukan tu..Kenapa sebelum tidur??..Apabila kita tidur,raja bacteria akan bersidang dalam mulut orang yang tidak menggosok gigi bagi merosakkan gigi orang tersebut. Itu lah analogi kita menggosok gigi sebelum tidur.
Itu lah sahaja perkongsian daripada Cikgu .Diharapkan murid semua dapat menggunakan infomasi ini untuk memiliki gigi yang lebih bersinar dan memukau semua orang. 


video
                                                   

No comments:

Post a Comment

Popular Posts